Szlovénia rejtett kincse: A Bohinji-tó

Kisebb koromban rengeteget kirándultunk a családommal, ami részben megmagyarázza a természet iránti különös vonzalmamat. Mindig elbűvöl a változatossága és az a mérhetetlen nyugalom, amit áraszt magából. Ezen a nyáron döbbentem rá végérvényesen arra, hogy nem a nyüzsgő nagyvárosok, és nem is a fehér homokos tengerpartok izgatnak a leginkább. Hiszen ott vannak a hegyek!

Szerencsére a lelkesedésemet és a hegyek iránti olthatatlan szenvedélyemet sikerült átragasztanom a barátomra is, így a legutóbbi közös utazásunk során is főszerepet kaptak. Szlovénia több szempontból is logikus választásnak tűnt, mert:

1. Keresztül húzódik rajta a Júlia-Alpok, és imádunk kirándulni

2. Több, mint 300 vízesés van az országban

3. Két legyet üthetünk egy csapásra: Bledi-tó és Bohinji-tó

4. Félúton van Budapest és Firenze között (ahova szintén el akartunk jutni)

A Bohinji-tó környéke

A Bohinji-tó a gleccser vájta Bohinj-völgyben fekszik a Triglav Nemzeti Park területén, környéke egyszerűen kimeríthetetlen. Rengeteg vízesés, túraútvonal és extrém sport között csak kapkodod a fejed, hogy melyiket válaszd. Heteket is el tudnék tölteni itt, anélkül, hogy egy pillanatig is unatkoznék. Nekünk most 2 nap fért bele az időnkbe, szóval sietnünk kellett. Edzőcipőt húztunk és nekivágtunk a Júlia-Alpoknak.

Szállásfoglalás a Bohinj-völgyben

Szállást az Airbnb-n foglaltunk, egy mesébe illő faluban (Srednja Vas v Bohinju) a Bohinji-tótól nem messze. Ha a környékre látogatunk érdemes nem a Bledi-tó körül megszállni, egyrészt mert költségtakarékosabb, másrészt, mert jóval kevesebb turistával találkozik az ember és tényleg elmerülhetünk a természetben. A Bohinji-tó kb. 30 percnyi autóútra van Bledtől, az odáig vezető szerpentines út közben többször is elállt a lélegzetem. A táj hihetetlenül gyönyörű, mindenhol a zöld és kék szín dominál.

Az út a Bohinji-tó felé csupa apró falun keresztül vezet, ahol minden egyes muskátlis-teraszos ház pont ugyanolyannak tűnik. Ez mondjuk nem könnyíti meg a szállásod megtalálását, amikor a GPS felmondja a szolgálatot.

Mapless Tipp

Vigyél szivargyújtóba dugható töltőt!

A Bohinj-völgy mesés falvai

Kihagyhatatlan látnivalók
  • Séta a Bohinji-tó körül (12 km, 4-5 óra)
  • Savica vízesés
  • Kilátás a Mount Vogel-ről
  • Soca völgy – sajnos idő hiányában nem jutott rá idő, de tavasszal pótoljuk!

Szlovénia rejtett kincse: A Bohinji-tó

A legnagyobb tóparti város Ribcev Laz névre hallgat. Olyan, mintha valami óriási tábor lenne, nyüzsgő, de valahogy mégis kikapcsolja az embert. A faluban van egy tourist info, itt mindenféle térképet és programot kaphatsz. Parkolni nagyjából esélytelen, fizetned pedig mindenhol kell (1-2 euro/óra). Kivéve persze, ha olvasod ezt a cikket, ugyanis mi találtunk egy titkos helyet. A Ribcev Laz táblát elhagyva van az út mentén egy óriási füves terület, a bal szélen, fa kerítéssel. Általában tök üres, és fizetni sem kell. Ráadásul multifunkcionális, és örökpanorámás, nekünk 3 napig ez volt a reggeliző spotunk is:

Ribcev Laz a Bohinji-tó csücskében

Ribcev Lazból indulnak a különböző túra és bicikli útvonalak. Érdemes a tó északi partján elindulni, ahol két út közül választhatunk: az egyik a tóparton visz végig, hol betonúton, hol pedig apró kavicsokon. Rengeteg a biciklis, úgyhogy ha ez zavar valakit, inkább az erdőben vezető útvonalat kövesse (ez valamivel hosszabb). Kb. 1,5 óra (6 km) alatt elérünk a tó másik csücskébe, Ukancba.

Az Ukanci Hotel Zalatorogtól indul a Mount Vogel-re vivő Cable Car, vagyis a sífelvonó. A Mount Vogel (1923 m) télen síparadicsom, de nyáron is rengetegen látogatják, mert hihetetlen a kilátás a Júlia-Alpokra. A felnőtt jegy a felvonóra 10 euro (egyirányú), illetve 14 euro (oda-vissza), és minden 30 percben indul. Aki érzi magában az erőt, gyalog is megmászhatja, a hegycsúcsra 3 túraútvonal vezet (8 km, 2 óra).

Ukancból kell elindulnunk a Savica-vízeséshez (Száva-vízesés) is, bár innen még kb. 45 perces sétára kell számítanunk. Mi kicsit benéztük az útvonalat #mapless, de 1,5 óra alatt így is megjártuk. Az intenzív kardiónak mondjuk kissé keresztbe tettünk, amikor a  bejáratnál lévő teraszos helyen elfogyasztottunk egy-egy jéghideg helyi Lasko sört. Bár szerintem ez mindenkinek jár a szolid 3 órás trip után, úgyhogy hajrá!

Útban a Savica vízesés felé

A vízeséstől 3 túraútvonal vezet felfelé (4 km), az erdőn keresztül, jól járható úton (lefele már mi is ezen jöttünk). De kocsival is fel lehet jutni, rendes betonúton. A Savica-vízeséshez vezető lépcsőket (vigyázz, meredek!) viszont mindenkinek gyalog kell megmásznia, ez további 500 lépcső, mínusz 150 kalória és 20 perc, de megéri. A bejáratnál 3 euros belépőt kell fizetni, nyáron reggel 8-tól este 7-ig látogatható. További jegyárak itt!

A vízesés egyébként elég mutatós (bár ki kell várnod a sorod, ha egy értékelhető képet akarsz csinálni, az ázsiai turisták nélkül), és a kilátás sem utolsó a tóra és az Alpokra.

Savica vízesés a Bohinji-tónál

A Savica vízeséshez sétálva

A lefele vezető út végén van a legkirályabb kemping, amit életemben láttam. Megfogadtam, ha lesznek majd gyerekeim elviszem oda őket. Végeláthatatlan a szórakozási lehetőség, kenu, kajak, sup, bicikli, minden van.

Kenuk az ukanci kempingben

A Bohinj-völgy legendája

Mivel a vízeséshez vezető út eléggé kivette az energiát belőlünk, és az eső is elkezdett csöpögni, Ukancból már nem sétáltunk vissza Ribcev Lazba, hanem inkább a kempingből induló turista hajót választottuk, ami tényleg kihagyhatatlan! Borzasztóan hangulatos, a panoráma pedig egyszerűen csodás. Az egyirányú jegy felnőtteknek 9 euro, Ukancból az utolső járat 18:10-kor indul, mi is ezt csíptük el. A negyed órás út alatt a személyzet elmesélte Bohinj legendáját, ami az egész helynek misztikus jelleget kölcsönzött, és abszolút megkoronázta a napunkat.

A legenda szerint amikor az Úr a világot teremtette, és földet osztott az embereknek, elfeledkezett egy kisebb csoportról, akik csöndesen vártak. A türelmükért és szerénységükért cserébe, Isten úgy döntött, hogy nekik ajándékozza a föld legszebb részét, melyet magának tartogatott. A terület azóta Bohinj névre hallgat, ugyanis a “Boh” szó szlovénül Istent jelent.

A Bohinji-tó nevéhez egy másik legenda is kapcsolódik. A mítosz szerint a Bohinji-tó partján élt Aranyszarv (Zlatorog) a kecskebak, akinek vérétől gyógyító virág terem és szarva a völgy titkos kincses ládájának kulcsa. A kecskének szobrot is emeltek a tó partján:

A Bohinj-völgy legendája

A Bohinji-tó legendája

Ribcev Laz látképe

Aznapi túránkat a saját kis falunkban zártuk egy varázslatos helyen, ahol esküszöm, hogy életem legfinomabb pisztrángját ettem. Az éttermet itt megtalálod!Kilátás a Júlia-Alpokra