Tündérmesék világa: A Bledi-tó

Nem jártam még mindenhol, de állítom, hogy a Bledi-tó az egyik legromantikusabb hely a világon. A Bledi-tó a Triglav Nemzeti Park területén fekszik a Júlia-Alpokban. Szlovénia második legnagyobb tava, a rajta található sziget pedig az egyetlen az országban. Ha mindez nem lenne elég ok az odautazásra, akkor halkan megjegyzem, hogy az egész kis város olyan, mintha egy képeslapot néznénk, amiken nem a photoshop dob nagyot. Egyszerűen lenyűgöző! Ha egyszer házasságra adom a fejem, az esküvőmet tuti hogy itt tartom majd. A türkizkék víz és az égbe meredő hegycsúcsok között nem nehéz királykisasszonynak képzelnie magát az ember lányának.

Út a Bledi-tóhoz

Budapestről Bledbe autóval 5 óra alatt eljuthatunk (515 km), így akár egy hétvégére is érdemes ellátogatni. A benzinköltségen kívül a pályamatricával kell még számolni, ami 15 euro 10 napra.

Mi az első randevúnkat Bleddel egy augusztusi estén követtük el. Bár Bohinj környékén szálltunk meg, ragaszkodtam hozzá, hogy csodáljuk meg Bledi-tavat éjszaka is, mert a tó közepén világító templom látványát eszem ágában sem volt kihagyni. Épp hogy kiszálltunk a kocsiból vadul elkezdtem kattogtatni a fényképezőmet, ugyanis a velünk szemben álló Bledi várat körülvevő felhők olyan misztikus hangulatot kölcsönöztek a helynek, hogy úgy éreztük magunkat, mintha valami Drakula filmben lettünk volna.

Parkolás a Bledi-tó partján

Arra fel kell készülni, hogy a Bledi-tó felé vezető úton – akárhonnan is jössz – mindig dugó van. Szerencsére a festői környezet kárpótolja a sorban vesztegelőket. A parkolás elég nehézkes, nyáron vadászni kell a helyeket, és nem lehet megúszni a fizetést sem. Mi találtunk egy egész jó parkolót, ahova a tó melletti főútról kell felkanyarodni a Hostel Bled Vila Viktorja felé. Ez jórészt a hostel vendégeinek van fenntartva, de ha van szabad hely, akkor a tied. A díj 8 euro/nap, ami jó árnak számít a többihez képest.

Átjutás a szigetre

Bled körül 15 hivatalos túraútvonal van, ezek átlagosan 1,5-2 óra hosszúak. Nekünk elég nehezünkre esett köztük a választás, így megegyeztünk abban, hogy körbe sétáljuk a tavat, közben útba ejtjük a várat, aztán majd meglátjuk merre tovább. A várhoz vezető meredek szerpentines út elég nagy kihívást jelentett a 32 fokban (és a fotós cuccokkal felszerelkezve), pláne úgy, hogy végül be se mentünk, miután szembesültünk a tekergő sorokban álló ázsiai és olasz turistákkal na meg a 10 euro/fős jegyárral. Egyébként sem szeretjük a tipikus turistalátványosságokat, úgyhogy hamar el tudtuk engedni a dolgot.

A tündérmesék világa: Bledi-tó

A Bledi-tó szigetére viszont feltétlenül át akartunk jutni, ezért folytattuk utunkat a tó partján. Rövid kérdezősködés után megtudtuk a helyiektől hogy számos módja van a szigetre jutásnak. Mehetsz:

• Úszva
  • Pletnával
  • Csónakkal
  • Sup-al

Úgy döntöttünk, a Pletnát választjuk, aminek mondjuk képtelen voltam megjegyezni a nevét ezért nemes egyszerűséggel Polentának hívtam. Borzasztóan tetszettek ezek a kis hajók, olyasmi hangulatuk volt, mint Velencében a gondoláknak. A Pletnák több helyszínről indulnak a szigetre, mi a Bledi kempingben szálltunk be egybe. A retúrjegy 14 euro/fő, ami akárhogy is nézzük egy ebéd ára. Persze ezt ki kellett próbálni, és egy percig sem bántuk. Ennek ellenére szerintem érdemesebb hajót bérelni (ezt is meg lehet tenni a tó több pontján), ez kb. 10 euro/óra, ami alatt akár kétszer is meg lehet járni a szigetet oda-vissza!

Mapless Tipp

A Bledi kempingnél van egy nagyon klassz strand, ami ingyenes, csak a parkolásért kell fizeti 10 eurót egy napra.

Pletnával a Bledi-tavon

Pletnák sora a Bledi-tó partján

Maga a sziget nagyon cuki és picike, és van egy gyönyörű széles lépcső, ami egészen belenyúlik a vízbe és felvezet a templomhoz. Pont ideális helyszín egy szusszanásnyi fagyizásra.

Fagyizás a Bledi-tó szigetén

Fotósok paradicsoma: Kilátás a Mala Osojnicáról

A szigetről visszaérve eldöntöttük, hogy felmászunk a Mala Osojnicára (756 m), ahol eltökélt szándékomban állt kipróbálni az új 70-300 mm-es objektívemet és egy zseniális képet készíteni a tóról. Előre szólok, nem egy könnyű terep. Iszonyú meredek, csúszós, és tele van hatalmas kövekkel. Kb. 1 óra alatt lehet feljutni az erdőn keresztül a hegytetőre, de mindent megér. Komolyan, az a látvány valami elképesztő, az egész tóra kilátás nyílik. És ami a legjobb az egészben, hogy nincsenek turisták.

Fantasztikus kilátás a Bledi-tóra a Mala Osojnicáról

Egy-egy magányos túrázóval persze találkoztunk, akik kifújták magukat, kértek egy képet magukról, majd továbbálltak. Mi teljes harci díszben és állvánnyal álltunk ott vagy másfél órát. Elég nehezemre esett elindulni lefele. Ha igazán maradandó élményre vágytok Bledből, másszatok fel ti is!